יום ראשון, 30 באפריל 2017

עליה להר הבית

האם מותר לעלות להר הבית?
ראשית נקדים שיש מחלוקת גדולה בין פוסקי הדור אם מותר בימנו, בהתחשב במכלול השיקולים לעולת להר הבית.
כאן אביא את השיקולים השונים ומה גרם לחלק מהפוסקים להגיע למסקנה לאסור ומה הגורמים להתיר, במקרה כזה (שאין הכרעה ברורה בהלכה) כל אדם יוכל לבחון אם השיקולים של המתירים או האוסרים מתאימים יותר לדרך חייו וממילא 'לנהוג כמנהגו' גם בעניין העליה להר הבית.
השיקולים לאסור:
א: מגבלת כניסה לטמאים וטהורים
יש איסור כניסה בטומאה (וכולנו בימנו טמאים לפחות בטומאת מת, נשים גם טמאות נידה בחלק מהזמן, טומאה זו חמורה מטומאת מת לעניין כניסה להר הבית. גם הגברים וגם הנשים עלולים להיות טמאים בטומאה בינונית המצריכה טבילה במקווה יום לפני העליה להר הבית.
ממילא: גם אם העולים כעת יעלו בטהרה מספקת ורק למקומות שבוודאות מותר לעלות אליהם, התגברות העליה שלהם תוביל לכך שגם אנשים שפחות מקפידים על דיני הטהרה יעלו להר ובזה יכשילו הציבור הרחב.
בעיה נוספת: גם לטהורים יש מגבלה על מקום הכניסה, ולכן בהעדר מסורת ברורה היכן האזורים המותרים והיכן האסורים יש לאסור להכנס לכל מתחם הר
ב: סכנת נפשות
ברור שפיקוח נפש דוחה את העניין של עליה להר הבית (גם אם נגיד שיש מצווה בכך), מכיוון שראשי מערכת הבטחון ומדינאים שונים (בהם מלך ירדן וראש הרש"פ) מזהירים שעליית יהודים להר הבית תוביל בהכרח להתפרצות מלחמה איומה עם העולם המוסלמי אין לעשות שום פעולה שתוביל חלילה למצב כזה ויש למנוע כל עלייית יהודים להר בצורה שעלולה לייצר שפיכות דמים חלילה.
ג: מסורת
במשך כאלפיים שנה יהודים לא עלו להר הבית ואין מקום להמציא חידושים כאלה בימנו
ד: הר הבית ובית המקדש מעל ל'השתדלות הטבעית שלנו'
מצבו של בהמ"ק מסמל ומשקף לנו את היחס של ה' לעמ"י וכן את מצבם הרוחני של העם בכל דור, לכן ברור שאם המקדש חרב ומראה שאיננו במדרגה הראויה למקדש, לא ניתן 'לתקן את המראה' כדי שתראה שכביכול המצב טוב, לכן תחילה יש לתקן את העם ורק אח"כ ממילא ייבנה המקדש ויהיה מה לעשות בהר הבית עד אז אין לעסוק בענייני מקדש ועליה להר הבית.
השיקולים בעד:
תשובות המתירים לטענות האוסרים:
א: מגבלת כניסה לטמאים וטהורים
הטמאים יכולים להטהר כראוי והטהורם יכולים לסמוך על המחקר הארכיאולוגי שנעשה בהר ולפיו ניתן לקבוע בוודאות מספקת את תחומי העליה המותרים בהר
אין לאסור על הרוצים לעלות בטהרה רק משום החשש שמא יעלו אחרים שלא כראוי, במיוחד שכיום ממילא החילונים נכנסים להר ללא שום מגבלות
ב: פיקוח נפש
  1. אזהרות 'ראשי מערכת הבטחון' וראשי מדינות ערב, יש לנו נסיון ארוך מאד עם אזהרות משוללות כל הגיון וביסוס מציאותי מצד ראשי מערכת הבטחון בארץ שרובם ככולם מתגלים לאחר פרישתם מהשרות הבטחוני כבעלי תפיסות שמאלניות שהוכחו כמובילות למלחמות עם הערבים ורק מרחיקות אותנו משלום ובטחון. כמובן שגם דברי מנהיגי הערבים אינם בשום פנים כלי ראוי לבחינת המציאות וכל דבריהם בשקר יסודם.
  2. כעת, בשיא ה'אביב הערבי' לאחר שהמוסלמים עצמם החריבו אלפי מסגדים ברחבי המזה"ת ושנים רבות מאד אחרי שהם צועקים כל הזמן ש'הציונים זוממים נגד אל אקצה' בלתי ניתן להאמין שהעולם המוסלמי יצליח להתאחד רק כדי למנוע מיהודים לעלות להר הבית.
  3. דווקא הוויתור שלנו על הר הבית מהווה חיזוק לכוחות הטרור שהרי בכך אנו מוותרים על הטענה המרכזית שלנו על ארץ ישראל, התנ"ך ובית המקדש בירושלים גורמים לכל אדם נוצרי ומוסלמי להבין שהארץ שייכת לעם ישראל (וממילא לא להלחם נגד זה), הטענה שלנו ש'איננו שייכים להר הבית' חלילה מצדיקה את טענת הערבים שאנו 'בסה"כ חבורת קולוניאליסטים אירופים שבאו לכבוש ארץ לא להם'. לכן דווקא השיבה להר הבית וקביעה חד משמעית שהמקום שייך לעם ישראל בלבד תוכל להוביל להשלמת העולם עם שיבתנו לציון ולוויתור מצד ערביי הארץ על השאיפות שלהם לגרשנו מארצנו.
ג: מסורת
יש מסורת על יהודים מתקופות שונות שעלו להר הבית, מאיגרת של הרמב"ם אף נראה שהיה שם בית כנסת שהרמב"ם עצמו התפלל בו, ובכלל איננו חיים כיום את המציאות של הגלות אלא מציאות אחרת של גאולה לכן ברור שאין לחיות כמסורת הגלות אלא יש לחיות כפי המתחייב ממציאות של עם השב לארצו ומנסה להחיות את פאר עברו.
ד: הר הבית ובית המקדש מעל ל'השתדלות הטבעית שלנו'
יש מצווה לעלות לרגל להר הבית, להרבה דעות מצווה זו קיימת גם בימנו.
הרמב"ם פסק שיש לנו מצווה לבנות את בית המקדש בכוחותנו ובהשתדלונו המעשית.
איננו סומכים על ניסים לשם קיום מצוות ולכן כמו בכל עניין תורני חשוב אחר מוטל עלינו לעשות כל השתדלות מעשית שיש בידנו כדי לקיים מצוות העליה לרגל וכמובן גם את מצוות בניין המקדש (שלכולם ברור שהעליה להר הבית זה שלב ראשון בדרך לכינונו).
מצבו של העם לעולם לא ישתפר כראוי אם נזניח את העניין המרכזי של עבודת ה' המגולם בקשר החי שיכול להתקיים בבית המקדש, לכן לא ניתן לטעון ש'אנו מחזירים בתשובה את העם' ולזנוח את עניין המקדש לחלוטין.
כאמור, יש כאן שיקולים כבדים לשני הצדדים ואין הכרעה ברורה בנושא.
הרוצה לעלות להר הבית צריך לוודא שעושה זאת לפי גדרי ההלכה, לשם כך קיים אתר המרכז את כל נושאי ההלכה וההדרכה המעשית הקשורים לעליה להר בימנו.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...