יום שני, 16 בינואר 2017

השארנו את האור דולק במקרר בשבת, מה לעשות?

מצב ראשון:
אם רק בפתיחת הדלת בשבת גילית  שיש אור במקרר אז כיוון שיש צורך גדול לשמר האוכל במקרר במהלך ליל שבת לצורך סעודת הבוקר ויהיה בלתי אפשרי להוציא המזון אם נסגור הדלת בלא כיבוי האור והיות שכיבוי חשמל זה איסור מנהג מפני ש'נראה לאנשים כמלאכה', לכן במצב כזה ניתן לכבות בשינוי את מתג האור ואז להשתמש במקרר כרגיל.
מצב מסובך יותר:
אם נזכרת לפני פתיחת המקרר ששכחת לכבות האור ואתה יודע שפתיחת המקרר בהכרח תדליק אור (חשש לאיסור תורה- מבעיר)
במקרה כזה יש שני פתרונות
א: פתרון טכני ניתוק המקרר מחשמל, כיבוי האור והדלקת המקרר מחדש:
לפי מה שבארנו בסעיף הראשון ניתן להקל לכבות מכשיר חשמלי אם זה לצורך גדול ולצורך שבת. לאחר הוצאת התקע מהשקע ניתן לפתוח במהירות הדלת, לכבות המתג לסגור הדלת ולהדליק המקרר מחדש.
חשוב מאד: ההתר להדליק את המקרר בחזרה תלוי בכך שפעולתו לא תתחיל מיד עם חיבורו לשקע, בשביל התנאי הזה צריך לוודא שמנתקים את המקרר מהחשמל סמוך לאחר שהטרמוסטט של המקרר הפסיק את פעולתו באופן אוטומתי (ניתן לזהות את הרגע בהקשבה לפעילות המנוע), במצב כזה המקרר ממתין בערך כחצי שעה עד שנדלק מחדש (תלוי בחום במטבח, נפח המקרר והזמן שהדלת נשארת פתוחה). במקרה כזה חיבור התקע לשקע לא יוצר שום תגובה מיידית ומה שהמקרר יידלק מאוחר יותר זה גרמא בלבד שכבר ביארנו שלצורך גדול ניתן להקל בכך.
ב: פתרון הלכתי:
ניתן לחכות שמישהו מבני הבית שלא מודע לכך שיש אור במקרר יפתח הדלת ואז לכבות האור.
הסבר- מי שיודע שפתיחת הדלת תוביל בהכרח לתוצאה אסורה של הדלקת האור, לגביו פתיחת הדלת אסורה משום 'פסיק רישא' והוא גם לא יכול לשלוח שליח שיבצע את האיסור בשבילו. לעומתו לאדם שסבור שהאור מכובה, כרגיל בשבתות, אין כלל איסור לפתוח את הדלת, למעשה לגביו ההדלקה זה 'מתעסק' ולא 'שוגג' שהרי לגביו אין כאן שום מחשבה ביחס לתוצאה האסורה.

לכן למסקנה: אם נזכרת בשבת ששכחת לכבות את האור אל תאמר דבר לבני הבית אלא חכה בסבלנות ליד הדלת עד שמישהו יפתח את הדלת ואז כבה בשינוי את האור.
-------------------------------------
1 לחזו"א יש בפתיחת מעגל חשמלי איסור דאו' משום סותר (שסותר את פעולת החשמל). דעתו לא מקובלת על רוב פוסקי הדור ממילא בכיבוי חשמל אין שום איסור תורה וכיוון שלא היה חשמל בזמן חז"ל גם ברור שאין בזה איסור דרבנן. הסיבה שאנשים לא מכבים חשמל הינה קודם כל בגלל ש'כך נהוג' והנימוק שניתן לתת למנהג זה הינו ש'לא יבואו להדליק -עלול להיות איסור תורה של מבעיר'.
2 כך הגדיר הרב רבינוביץ' שליט"א
3 במיוחד שנראה שבהפעלת מקרר אין איסור תורה

4 כיוון שבני הבית וודאי יקישבו לו ויפתחו את הדלת (שהרי מבחינתם אין בזה איסור) אין כאן פטור של 'דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים' והמעשה מיוחס למשלח ולא לשליח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...