יום חמישי, 12 בינואר 2017

קפץ החשמל בבית בשבת חורפית וקרה, האם מותר להדליק ובאיזה דרך, האם יש הבדל אם יש ילדים קטנים?

אמירה לנכרי:
במקרה של קור גדול גם בלא המצאות של ילדים קטנים בבית מותר להזמין נכרי לבית ולגרום לו להבין שיש לנו בעיה ושאם יצליח לפתור אותה נשמח לתגמל אותו.
אם אין נכרי זמין שיכול להדליק את החשמל:
במצב כזה אם הדלקת המתג תוביל בהכרח להדלקת חוט להט כלשהו בבית (למשל נורת להט או פלורסנט, תנור ספירלה לחימום הבית, פלטה של שבת) אז הדלקת החשמל בדרך הרגילה זה ממש איסור תורה שהרי התוצאה האסורה מגיעה באופן מיידי ו וודאי כתוצאה מהמעשה של ההדלקה.
לכן אם רוצים להדליק את החשמל נצטרך פתרון נוסף
פתרון ע"י גרמא:
כפי שכבר כתבתי מס' פעמים, לצורך גדול מאד ניתן להשתמש בשבת בעקרון הגרמא, במקרה שלנו נעשה כך:
1: ננתק מהחשמל כל מכשיר חשמלי שעלול להדלק מיידית עם הרמת מתג החשמל.
2: כל מכשיר שנרצה שיהיה דלוק נחבר אותו לשקע עם שעון שבת שיכוון שידלק רק זמן מה אחר חיבור החשמל. למשל אם השעה 10 בבוקר אכוון שידלק רק ב 10:30, כך כשאדליק את מתג החשמל לא תתרחש שום תוצאה מיידית כתוצאה מהפעולה, המכשירים שיידלקו לאחר זמן נחשבים להרבה פוסקים כמופעלים בגרמא ולכן במקרה כזה, שמעורב בו גם חשש סכנה לילדים ניתן יהיה להדליק את החשמל בתנאים שתוארו כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...