יום חמישי, 26 בינואר 2017

קבלת תרופות מסובסדות מחבר

אני נמצאת במצב רפואי בו עלי לנטול תרופות מסויימות שאינן מסובסדות באופן מלא ע"י קופת החולים, ומדובר עבורי בהוצאה של אלפי שקלים. ישנם אנשים הזכאים לקבל את התרופות האלו במחיר מסובסד. האם מבחינה הלכתית - מותר להם למסור לי עודפי תרופות? האם מותר להם לקנות במחיר המסובסד במיוחד עבורי, ואשלם להם את הסכום? (בהנחה שאין הדבר פוגע בזכותם לרכוש עבור עצמם כמובן.)
תשובה:
כמובן שיש להזהר מלגזול אפילו פרוטה מכל אדם וחמור שבעתיים גזל הציבור שאין כמעט אפשרות לתקן עוון זה. עם זאת שאלת חלוקת התקציבים של הציבור איננה תלויה בהחלטתם של רבנים או בהלכות גזל הרגילים. יש סמכות לאנשים שקיבלו את מינויים מהציבור לחלק את הרכוש הציבורי בהתאם לנהלים שנקבעו וחלוקה זו מחוייבת ומותרת גם מבחינה הלכתית. על כן שאלה כגון זו יש לברר במישור המנהלי של קופת החולים בה מנויים החברים שלך.
לפי הידוע לי קופות החולים מנהלות את סבסוד התרופות לפי המלצת רופאי קופת החולים, הרופאים קובעים את הצורך במתן התרופה וגם את מינון התרופה הנצרך. סדרי המנהל של קופות החולים קובעים שיש לסבסד את הכמות שרשם הרופא במרשם לאדם שעבורו המרשם ניתן ושזה השיקול היחיד הרלוונטי לגבי השימוש בכספי קופת החלוים לעניין זה. ממילא קופת החולים לא מתנה את הסיבסוד בכך שהמטופל יצרוך בדיוק את כל המינון ויחזיר את עודפי התרופות שנשארות בכל חודש  למרות שברור  שהמינון שנרשם הרבה פעמים יוצר עודפים אצל המטופל.
כאמור למרות שיש כאן לעיתים 'בזבוז' של כספי ציבור, כיוון שכך הן תקנות המנהל התקין של קופת החולים הדבר מותר ואין בכך שום בעיה של 'גזל הציבור'.
על כן אין שום מניעה להעביר עודפי תרופות לכל אדם שהוא (ולמעשה יש בזה מצווה גדולה של עשיית חסד) וכן מותר לאדם לקנות את סך התרופות שהרופא המטפל רושם לו גם אם יודע שהוא לא זקוק לכל הכמות שנרשמה לו.
כמובן שאין בדברים שלעיל להתיר מצב שאדם יוציא מהרופא שלו במרמה מינון הגבוה ממה שנצרך לו בפועל על מנת לסחור בעודפים או אף לחלקם בחינם לחבריו הנצרכים לתרופה זו. הכוונה היא למצב שהחלטת הרופא לגבי המינון שרשם היתה מקצועית ולפי הנהלים של קופת החולים בה עובד.
רפואה שלמה לך ולכל  אחב"י



1 למעשה הנהלים אוסרים לקבל תרופות ממטופלים גם אם טרם נפתחה האריזה
2 ברור לכל שאין קשר בין כמות הכדורים שיש בחבילת התרופות הסטנדרטית לבין צרכיו של המטופל הספציפי, לכן גם ברור שכשהרופא רושם מרשם של X חבילות לחודש למטופל הוא (וקופה"ח) מודעים לכך שישי במרשם בד"כ יותר ממה שהמטופל יזדקק לו (כמובן שהרופא לא ירשום מינון מופחת רק כדי שזה יסתדר עם כמות הכדורים בקופסה) כך חובתו של הרופא והתנהלות כזו חוקית ומצופה ממנו מצד הנהלת קופה"ח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...