יום חמישי, 13 באפריל 2017

האם יש בעיה בשימוש בתאריך לועזי?

כיצד יש לנהוג בשימוש בתאריך לועזי - על מסמכים רשמיים, הזמנה לאירוע, שימוש יומיומי?
תשובה
האם יש איסור בשימוש בלוח הלועזי?
לדעתי עלינו לשאוף לכך שחווית מימד הזמן של החיים שלנו תהיה סביב מועדי ישראל ותכניהם ודבר זה יושג בין היתר על ידי השימוש בלוח העברי גם בין המועדים ולא רק בחגים עצמם, עם זאת אין איסור להשתמש בלוח ה'אזרחי' כפי שאפרט להלן.
המניין הלועזי הרגיל נתפס בעיני הציבור בשתי רמות של התייחסות
רמה א': "מדובר ברצף מספרים שעניינם רק להסדיר את הלו"ז ביומן שלי, השיטה נוחה ומסונכרנת עם העולם כולו"
ברמת התייחסות זו אין שום בעיה תורנית שהרי אין שום מניעה ואיסור להמציא שיטות וכלים שיקלו לנו על החיים והשימוש בלוח האזרחי בהחלט מקל על אנשים רבים את ההתנהלות היומיומית.
ציווי התורה להתייחס לחודש האביב ניסן כ'ראשון לחודשי השנה' כוונתו איננה ברמת סידור לוח השנה השימושי שהרי גם הלוח העברי קובע את חודש תשרי כחודש הראשון בשנה, אלא כוונתו כנראה לרמת התייחסות מהותית למהלך השנה, רמה שאיננו חושבים עליה ברמת היומיום אלא הינה שייכת לעולם הדרש והאגדה בעיקר.
עם זאת ישנה רמת התייחסות נוספת המוכרת לכולנו
רמה ב': לשאלה "מה קרה בשנת ה-אפס לספירה"? רוב הציבור יענה "בשנה זו נולד יש"ו ולכן העולם הנוצרי מונה שנותיו למאורע זה" אין צורך להכנס לוויכוחים אם תפיסה זו נכונה או לא מבחינה הסטורית שהרי הקובע זה שרוב העולם אכן מייחס משמעות תאולוגית דתית נוצרית למספר השנים שבמנין האזרחי (אין כלל משמעות דתית למניין החודשים והימים, את לידת יש"ו חוגגים הנוצרים בכלל ב25 לפברואר ולא ב1.1).
כאמור רמה ב' אף על פי שמוכרת לרובנו אינה נמצאת במחשבתנו בעת שאנו משתמשים בלוח השנה ומדברים על 'שנות האלפיים'.
לכן נראה שאין כלל מניעה להשתמש בלוח השנה האזרחי אם מציינים רק את היום והחודש וכן רק את 2 הספרות האחרונות של השנה.
למעשה גם ציון השנה במלואה מותרת מעיקר הדין שהרי בדרך כלל רוב האנושות לא חושבת על המשמעות הדתית של מספר זה אלא מתייחסת אליו כאל ספרות בלבד, במיוחד אם אתה נאלץ לרשום את השנה במלואה בגלל שהמערכת הממוחשבת מחייבת אותך לעשות כן, המחשב וודאי לא מכוון לשם עבודה זרה וכך גם אתה. עם זאת במקרה שהדבר אפשרי ראוי כאמור למעט בנתינת זכר לענייני עבודה זרה ולכן חשוב לא לרשום את השנה במלואה.
האם ראוי להעדיף להשתמש בלוח העיברי?
למרות שכפי שכתבתי אין איסור בשימוש בלוח האזרחי יש בכל זאת שתי סיבות להעדיף את השימוש בלוח העברי כאשר הדבר מתאפשר
הסיבות נובעות מהאפיזודה המוכרת הבאה:
השכן/ עמית לעבודה שואל אותך "אז תגיד מתי יוצא השנה ראש השנה/ כיפור?"
זה ברור שהתשובה שלך תהיה תלויה ברמה שבה הלוח העברי משמעותי לגבי החיים שלך, אדם שמעגל השנה היהודי חשוב לו מאד התשובה תהיה לו ברורה אדם שרחוק בעצמו מהעולם היהודי ועיקר חייו סובבים סביב הלוח האזרחי ותכניו יתבלבל בתשובה לשאלה זו.
לדעתי עלינו לשאוף לכך שחווית מימד הזמן של החיים שלנו תהיה סביב מועדי ישראל ותכניהם ודבר זה יושג בין היתר על ידי השימוש בלוח העברי גם בין המועדים ולא רק בחגים עצמם, תועלת שניה הינה שתוכל לענות לשאלת החבר בלי להתבלבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...