יום חמישי, 2 בפברואר 2017

האם מותר לבנות בלגו בשבת? האם יש הבדל בין לגו לדופלו?

תשובה
התורה אסרה את מלאכת הבניין בשבת וזה אחד מאבות המלאכה ששימשו לבניין המשכן.
עם זאת מספר תנאים צריכים להתקיים כדי שהבניין ייחשב כפעולה שאותה אסרה התורה.
תנאי ראשון:
צריך שהבניין ייצור מציאות חדשה ולא רק יצמיד שני חפצים שנשארים בשמם ובמראהם כמו שהיו לפני ההצמדה, למשל בהנחת אבן על אבן (הגם שיש סיכוי שיישארו כך במשך שנים) אין איסור בניין אלא רק בעיה של מוקצה בהזזת האבן. המלאכה נאסרת רק אם שמים חומר שמדבק את האבנים בצורה כזו שהרואה מבין שיש כאן בניין ולא 'ערמת אבנים'.
במקרים מיוחדים, כמו בחומה בנויה עם חור, הוספת אבן בצורה שנסתם החור שבכותל הקיים תחשב אף היא בניין למרות שלא הוסיפו חומר מדבק, זאת כיוון שהנקב שבכותל מחבר אותה למקומה וכן הכותל  הקיים נותן 'חשיבות ושם של בניין' להוספת האבן. מהבחינה הזו לבד אי אפשר להתיר את חיבור חלקי הלגו שהרי ייתכן וצירוף הלבנים ל'מגדל' אכן יוצר כאן 'בניין חדש'.
תנאי שני:
צריך שהתוצר של המלאכה יוכל להתקיים בכוחות עצמו לאורך זמן- מה שנקרא 'מלאכה של קיימא', דבר שמתפרק מעצמו במהירות אין בו איסור בניין בד"כ . כמובן שהלגו כן יכול להחזיק מעמד בלי להתפרק עד שיפרקו אותו בכח.
אולם קיים תנאי נוסף:
דבר שתמיד רגילים לפרק אותו ועושים בגלל זה את החיבור בצורה כזו שהניתוק יהיה נח ולא פוגם בחלקים המחוברים מותר לבנות ולפרק בשבת.
חלקי הלגו, גם הקטנים, עשויים לשימוש כזה ולכן אין בחיבורם בעיה של "בונה". למעשה כל נעילה של דלת (ובכך סתימת ה'חור' שבקיר- לכאורה בניין) מותרת רק בגלל עקרון זה- שדבר שנעשה מראש בצורה שתאפשר חיבור ופירוק נוחים ותמידיים אין בהם איסור של בונה וסותר אפילו אם נעשים בבניין ממש.
למעשה גם אם במקרה דלת שננעלה בשבת לא תפתח עוד במשך תקופה ארוכה מאד לא נחשב שנעילת הדלת 'בנתה' את הקיר מכיוון שהידית מוכיחה שהדלת עשויה להפתח ולהסגר באופן תדיר.
מכיוון שגם חלקי הלגו נעשו בצורה שתאפשר לילדים לחברם ולפרקם באופן תדיר מותר המשחק בדיוק כמו פתיחת ונעילת דלת.
הערה:
יש פוסקים שהבינו שהשו"ע סובר שכל משחק בשבת זה מוקצה ולכן סוברים שילד שהגיע לגיל חינוך צריך לחנכו שלא להרים משחקים בשבת. כמו כן יש במדרש סיפור על כך שהעיר 'טור מלכא' נחרבה על ששיחקו בה בכדור בשבת. לכן יש ספרים ובהם האמירה הינה שאין לתת לילדים לשחק בשבת אלא יש לחנכם ללימוד תורה בלבד.
אולם למעשה כתבו הפוסקים שצעצועים שלנו הינם 'כלים' גמורים ולא שייך בהם איסור מוקצה וכן שהבעיה של העיר טור מלכא היתה שעברו על איסור תורה של 'הוצאה' ולא עצם המשחק בכדור לכן אין מניעה הלכתית מלשחק במשחקים בימנו ובכללם בלגו וכד'.
צריך לזכור עם זאת שחשוב מאד שההורים ינצלו את הזמן שיש להם להיות עם ילדיהם בשבת לפעילות משותפת עם הילדים. כמו כן חשוב שפעילות זאת גם תהיה ערכית ואף תכלול מימד של לימוד תורה.
מצד שני ברור שפעילות שאפשרית עם ילד בן 11 לא תוכל להתקיים עם ילדים מהגיל הרך וכן ברור שלא ניתן בימנו לצפות מהילדים (גם הגדולים שבהם) לשבת וללמוד תורה כל השבת.
לכן למעשה מותר לילד לשחק במשחקים ורצוי שגם ההורה ישתתף במשחק וינסה ללמד את הילד ערכים כמו עזרה לזולת ו'הפסד בכבוד' וינסה גם לשלב בנוסף למשחקים זמן של לימוד תורה בהתאם לרמת הילד ובכך יבנה ביתו גם בשמחה וגם לערכים ולימוד תורה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...