יום רביעי, 10 במאי 2017

האם מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת לניקוי תינוק?

האם מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת לניקוי תינוק?
תשובה:
מותר להשתמש במגבונים לכל צורך של נקיון ולא רק לתינוקות או חולים.

הרחבה
שתי מלאכות האסורות בשבת יכולות היו לאסור את השימוש במגבונים אך כפי שאסביר להלן אופן השימוש הרגיל במגבונים לא אסור מצד שתיהן.
מלאכת 'מלבן- מכבס'
אסור לכבס בדים בשבת, אסור גם לסחוט מים מבד בשבת שהרי זה 'צורך כיבוס'.
אומנם מותר להרטיב ולסחוט בד אם זה נעשה ב'דרך לכלוך' כלומר שברור שהפעולה מטרתה ללכלך את הבד ולא לנקותו, לכן מכיוון שהשימוש במגבונים הינו מלווה תמיד בלכלוכם אין כלל בעיה של מלאכת מלבן בשימוש במגבונים בשבת.
מלאכת 'דש- מפרק'- סוחט
מהתורה אסור לסחוט מיץ ענבים מתוך הענבים וכן את שמן הזית מתוך הזיתים שהרי סחיטה זו יוצרת (וזה היסוד המרכזי למלאכות האסורות בשבת) חומר ששונה מהותית ממה שהיה קודם, הפיכת ענב ליין זה שינוי משמעותי ולכן אסור מהתורה, כך גם ביחס לשינוי שנוצר בדישת הזית ויצירת השמן.
לעומת זאת סחיטת תפוז ו'יצירת' מיץ תפוזים אסורה רק מדרבנן בגלל שלמיץ התפוזים אין חשיבות ששונה מהותית ביחס לתפוז. לכן כל האיסור הינו רק גזרה שמא יסחט ענבים או זיתים.
סחיטת נוזל חשוב שהגיע מבחוץ
יש מחלוקת בין האמוראים אם סחיטת מים (שהם משקה חשוב) מתוך מלפפונים כבושים נחשבת מלאכה.
לשיטת ר' יוחנן מכיוון שהמים שונים מהותית ממלפפון הרי שהוצאת המים תהיה אסורה מהתורה כמו בדישת ענבים וזיתים. רב ושמואל פסקו שגם במציאות כזו האיסור רק מדרבנן.
גם ר' יוחנן מודה שאם מוציאים את הנוזל לאיבוד ולא לכלי שיכיל את הנוזל בפני עצמו מותר לסחוט את המלפפון מהמים הספוגים בו(ר"ח). למעשה מותר להלכה אפילו לסחוט ענבים לתוך כלי שיש בו אוכל כיוון שבסוף התהליך היין לא יהיה נוזל שיעמוד בפני עצמו אלא המטרה הינה להספיגו חזרה לתוך 'מוצק' (זו הסיבה שמותר לסחוט לימון לסלט...).
לענייננו:
גם אם נגיד שהוצאת המים מהבד הינה שינוי מהותי כמו במקרה של הוצאת מים ממלפפון עדיין מותר יהיה להוציא המים אם לא סוחטים את הנוזל לתוך כלי שיכילם בפני עצמם. בעת השימוש במגבון מטרת הסחיטה היא לא ליצור מים שיעמדו בפני עצמם על העור אלא כל המטרה שייספגו בליכלוך ואח"כ מייד יחזרו למגבון, לכן במקרה כזה אפילו לשיטת ר' יוחנן המחמיר לא תהיה בעיה של 'סחיטה' בשימוש במגבון.

מכיוון שכאמור אין בשימוש הרגיל במגבון לא סחיטה ולא ליבון הרי שהשימוש בו מותר לכל צורך של ניקיון ולא רק לצורך קטנים או חולים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...