יום חמישי, 30 ביוני 2016

מקלחת במים חמים בשבת, האם מותר?

כיצד ניתן לנהוג בעניין מקלחת לתינוקת בשבת, כאשר קיים דוד חשמל בלבד? ובפרט בשבתות הקיץ המאוחרות, כאשר התינוקת ישנה כבר בצאת השבת? וכיצד כאשר קיים דוד שמש?

תשובה

לעניין תינוק, ניתן להקל ולקלח אותו.
למבוגר, ראה את התשובה בהרחבה.

מקלחת חמה בשבת:

ישנן שתי בעיות אפשריות במקלחת בשבת:
א: בישול המים בשבת - איסור תורה
ב: גזרת חכמים שלא לרחוץ כל הגוף בבת אחת במים חמים

הסבר הבעיות ודרכי הפתרון:
ביחס לבישול המים המציאות היא כזו- בדוד (החשמלי/שמש) יש מים רותחים מיום שישי ופתיחת המים החמים בברז המקלחת מוציאה מים רותחים מהדוד ובמקומם נכנסים מים קרים, מים אלו עשויים להגיע לדרגת בישול בתוך הדוד ולכן יש כאן "בישול מים בשבת- איסור תורה".
כמובן שאם המים שבדוד לא רותחים אלא רק חמים אז אין בעיית בישול, בד"כ בחורף זו תהיה המציאות בדוד חשמלי בלבד (לקראת צאת השבת)
ישנו פתרון טכני לבעיה- סוגרים לפני השבת את ברז המים הקרים שנכנסים לדוד ומותירים רק את הצינור שמוציא מים חמים פתוח, כך נמנע כל חשש שמים חדשים יתבשלו בשבת, כמובן שפתרון זה מצריך נגישות לדוד המים ולא תמיד זה פשוט.

פתרון הלכתי- משתמשים בעקרון ה'גרמא', כלומר פעולה שלא יוצרת את התוצאה באופן ישיר אלא רק גורמת לתוצאה שתקרה- בלא ייחוס ישיר לאדם הפועל.
במקרה שלנו- אם היינו שופכים ישירות מים קרים לדוד הרותח בשבת זה היה נחשב לבישול מהתורה באופן ישיר ואסור לחלוטין. אולם אנו רק פותחים את הברז בבית וכתוצאה מכך פוחת לחץ המים בצינור הסמוך לברז והמים מתחילים לנוע לכיוון פתח הברז ולהשפך החוצה,  וכתוצאה מכך פוחת לחץ המים גם בהמשך הצינור ויוצאים המים מהדוד וכתוצאה מכך נכנסים המים החדשים והקרים לדוד הרותח.
יוצא אם כן שהכנסת המים הקרים לדוד ובישולם זה לא תוצאה ישירה לפתיחת הברז אלא רק תוצאה של תוצאה מהפעולה, מציאות זו נחשבת כאמור לגרמא.

האם גרמא מותרת לכתחילה?

לפי שיטת הרב עובדיה יוסף ז"ל (הפסיקה הספרדית) אין בעיה לגרום לתוצאות גרמא בשבת ובמיוחד במקרה כמו שלנו שהתוצאה של כניסת המים הקרים לדוד נחשבת "לא ניחא ליה" כלומר לא רצויה לנו שהרי בכך מתקררים מי הדוד (ברור שעדיף לשימור חום המים שלא יכנסו לשם מים קרים כמו בפתרון הטכני שלעיל) לכן לדעתו אין בעיה לפתוח את הברז של המים החמים בשבת בין בדוד שמש ובין בחשמלי.

לפסיקה האשכנזית, גרמא מותר רק במקרה של צורך גדול ועם הגבלות.

על כן:
אם מדובר בדוד שמש (שאין בו בישול דאורייתא), וגם לצורך תינוק אפשר להקל בלי בעיה. לצורך אדם בוגר מדובר במחלוקת פוסקים.
גם בדוד חשמלי אם נחוץ מאד לתינוק- יש מקלים.

גזרת 'מרחצאות':

חז"ל גזרו שלא ירחץ אדם כל גופו במים חמים בשבת, ולכן גם אם אין בעיית בישול של המים- יש להקפיד שהמקלחת תעשה בצורה של "אבר אבר" ולא לשפוך את המים על כל הגוף בבת אחת.

2 תגובות:

  1. האם בהתייחסות לדוד חשמלי,הכוונה למים שהורתחו בערב שבת או גם בשבת עצמה, עם שעון שבת? שואלת לצורך רחצת תינוק. וכן, עד מתי נחשב לתינוק וניתן להקל בו?

    השבמחק
  2. פעולה שנעשית בצורת 'גרמא' תהיה מותרת לשיטה המקלה שעליה הסתמכנו כאן, גם אם מדובר באיסור תורה ולכן מותר אפילו אם מדובר בדוד חשמלי שנדלק בדרך התר בשבת.
    גיל תינוק
    יש שכתבו שזה עד גיל 5-6 ויש שהגבילו ל2-3
    למעשה צריך לוודא שהמקלחת אכן נצרכת למען בריאותו של הילד (גם רוגע שיאפשר הרדמות טובה חשובה לבריאות בגילאים אלו)
    אם נעשית רק כטקס ללא תועלת רפואית/נפשית כדאי להמנע גם בגילאים הנמוכים (אלא אם נוהגם לפסוק לגמרי כרב עובדיה ואז ניתן להקל בזה גם לגדולים)

    השבמחק

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...