יום חמישי, 23 ביוני 2016

האם יש הבדל בין מזוזה אשכנזית לספרדית? ה' שומר על אשכנזים בצורה אחרת מספרדים?

תשובה:

בסוף שתי הפרשיות של 'קריאת שמע' מופיע בתורה הציווי "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" חז"ל הורו שהכוונה היא לקבוע במזוזת הדלת קלף ועליו שתי הפרשיות. בפרטים אלו אין כל מחלוקת בין עדות ישראל.
ההבדל היחיד הוא בצורת הכתיבה של האותיות ע"י סופר הסת"ם, שבזה האשכנזים מקפידים על יותר עניינים ובכך 'מקשים' על הסופר דבר שגורר עלייה במחיר הקלפים ה'אשכנזיים' (כמובן שמחיר הבית תלוי בחוש האסטטי של הקונה ולא בעדתו).

האם כתיבה ספרדית כשרה לאשכנזים?

וודאי שכן!
פעם נצרכתי לקנות מזוזה והתוודעתי להבדל במחירים, גיליתי שמזוזה 'ספרדיה מהודרת' זולה מ'אשכנזיה רגילה'. הלכתי לרב אברהם שפירא זצ"ל (אז למדתי במרכז) ושאלתי אותו אם "אשכנזי רוצה לקנות מזוזה.. כאן הרב עצר אותי והעיר שלא רק אשכנזי רוצה לקנות מזוזה אלא גם ספרדי ותימני ובכלל כל יהודי רוצה מזוזה! לאחר קבלת הגערה חזרתי ושאלתי כך: "מה נחשב מהודר יותר לאשכנזים מזוזה ספרדית מהודרת או אשכנזית רגילה"? על זה הרב שוב הגיב בתקיפות שוודאי שגם הכתיבה הספרדית כשרה ללא פקפוק ואם היא מהודרת אז זה הידור!

המזוזה כמגן מפני צרה

ניתן למצוא מספר מקורות בדברי חז"ל לסגולת השמירה שבמזוזה. במסכת פאה בתלמוד ירושלמי מסופר על רבי יהודה הנשיא שלאחר ששלח לו המלך הפרסי ארטבן מרגלית כמתנה החזיר לו מזוזה כמתנה באמרו "אתה שלחת לי דבר שאני שומר עליו, ואני שלחתי לך דבר שאתה ישן לך והוא שומר עליך", כמו כן מסופר במסכת עבודה זרה על אונקלוס הגר שאמר לשלוחיו של אדריאנוס הקיסר שבאו לאסרו ושאלוהו מדוע מנשק את המזוזה ענה: "מנהגו של עולם מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה - עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ". דברים דומים מובאים גם במסכת מנחות. בזוהר בפרשת ואתחנן נאמר על המזוזה שהיא שומרת על האדם מכל צדדיו, מבפנים ומחוץ. כלומר, שעל ידי המזוזה יש שמירה לנפש מיצר הרע ולגוף מכל צרה.
הטור והשו"ע כתבו על עניין השמירה בהלכותיהם אולם הדגישו שאין לקיים מצווה זו בגלל השמירה המובטחת, אלא משום שכך ציווה ה' ית'.
הרמב"ם ביקר בחריפות את אלו אשר כותבים בתוך המזוזה שמות של מלאכים לצורך שמירה[1]. וכך הוא כותב בהלכות מזוזה (פרק ה'):
"אבל אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים, או שמות קדושים, או פסוק, או חותמות, הרי הן בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא. שאלו הטיפשים, לא די להן שביטלו המצווה. אלא שעושין מצווה גדולה, שהיא ייחוד שמו של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו, כאילו הוא קמיע להנית עצמן, כמו שעלה על לבם הסכל שזהו דבר המהנה בהבלי העולם."
כאשר ד"ר גארת רייזמן, האסטרונאוט היהודי הראשון ששהה בתחנת החלל הבינלאומית שמקיפה את כדור הארץ‏‏, הגיע לתחנת החלל על סיפון מעבורת החלל "אנדבור", הוא מיהר לקבוע מזוזה בתא שבו הוא ישן. ‏‏
מקובל בחוגים של שומרי מצוות שכאשר נופלת על האדם צרה גדולה כמו מחלה קשה או פשיטת רגל ואיבוד פרנסה, נוהגים לבדוק את המזוזות האם הן פסולות (פגם בכתב, רטיבות וכדומה פוסלות את המזוזה) ובמקרה שאכן התברר שהמזוזות פסולות מחליפים או מתקנים אותן מיד.




[1] בפועל מקובל בימנו שכותבים שמות מיוחדים המסוגלים לשמירה בצד השני של הקלף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...