יום שבת, 17 בדצמבר 2016

האם ניתן להשתמש במדיח כלים גם לבשרי וגם לחלבי, ובאילו תנאים?

תשובה:
מהמילים "לא תבשל גדי בחלב אמו" למדו חז"ל שהתורה אסרה לבשל בשר עם חלב יחד, מהתורה הדבר אסור רק במציאות שבה גם החלב וגם הבשר מצליחים לתת טעם בתבשיל (שיערו חכמים שזה קורה אם כל אחד מהם מהווה לפחות 1/60 מהתבשיל)
במהלך הפעלת מדיח הכלים מוזרמים למכונה מים רותחים ש'מבשלים' את תכולת המדיח במטרה להמיס את השומנים שנדבקו לכלים.
הרתחה זו עלולה ליצור מצב שבו שאריות של בשר/ שומן מתבשלים עם שאריות של מזון חלבי שהיו דבוקים על הכלים. מצב כזה מהווה איסור של 'בישול בשר בחלב' ולכן שימוש כזה במדיח הכלים וודאי אסור, בעיה נוספת שתווצר במצב כזה היא שהמדיח שבושלו בו בשר עם חלב הופך להיות 'טרף' ואז גם אם ישטפו בו כלים ממין אחד בלבד תהיה כאן בעיה של בישול כלים בתוך כלי ש'בלוע בו איסור'- דבר שעלול להטריף את הכלים הנשטפים.
אומנם
המציאות הרגילה היא שהמים הרותחים נכנסים יחד עם חומר ניקוי שטעמו נחשב פגום- לא ראוי לאכילה ולכן טעם ה'תבשיל' שנוצר במהלך השטיפה הראשונית איננו טעם של 'בשר בחלב' שאסור לעשותו, אלא טעם של סבון שאין בעיה לבשלו.
בנוסף בדרך כלל נוהגים להסיר מהצלחות את שיירי האוכל הגדולים ומכניסים רק את מה שדבוק לכלי, במצב כזה אין סיכוי שהבשר והחלב יהוו 1/60 מכל נוזל השטיפה וגם מטעם זה לא נאסר השימוש במכונה.
מצד שני
לאחר השטיפה במים חמים עם חומרי ניקוי מוזרמים למכונה מים חמים נקיים שמטרתם להסיר שאריות חומרי הניקוי מהכלים.
מים אלו גם מנקים את שאריות המזון שמצטברות בתחתית המדיח וכן כמותם הולכת ופוחתת בהדרגה. מציאות זו עלולה ליצור מצב של בישול בשר וחלב בלא החומר הפוגם ובכמות מים שלא תצליח לבטל את טעמם השאריות . במקרה כזה חוזר איסור הבישול של הבשר עם החלב וכן החשש שהמדיח נטרף.
בנוסף אם לא מקפידים לפנות השיירים ממסננת המדיח אז לאחר מספר שימושים עלולה להיווצר כמות של שיירי בשר וחלב בכמות שעלולה להטריף את המדיח גם אם בכל פעם מכניסים כלים 'יחסית' נקיים.
לכן:
אם רוצים להדיח יחד כלים משני המינים יש לוודא שלא נשארו חתיכות מוצקות של אוכל על הכלים ולפחות לוודא שמהחלבי אין גושי גבינה על הכלים (בד"כ יותר קל לנקות החלבי משירים מוצקים).

אם את בטוחה שבצורת השימוש שלך במדיח את לא מגיעה למצבים הבעייתים שתוארו לעיל תוכלי להשתמש במדיח כרגיל (כמובן להקפיד לפנות המסננת בתדירות גבוהה), במקרה שיש ספק יש להפריד בין המינים ולנקות היטב את המסננת לפני כל שימוש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...