יום שני, 12 בדצמבר 2016

לשקר לילדים

לעתים בהתנהלות מול ילדיי הקטנים, אני לפעמים מגיעה למצבים שאני משקרת להם- כדי להשיג שיתוף פעולה מהם, כדי להמנע מכניסה לויכוח ועוד. לרוב אני משתדלת להמנע מזה או לפחות לומר 'שקר לבן'- אמת חלקית או להשתמש בניסוחים מתחכמים. האם אפשר להמנע לחלוטין משקרים? האם יש מצבים בהם מותר לשקר?
אמר בתורה: "מדבר שקר תרחק!" בעוד התורה מכילה 613 מצוות, מתוכם 365 איסורים, רק על דבר אחד נאמר כי עלינו להתרחק ממנו – השקר!
מדוע השקר כל כך שלילי?
אנו מאמינים בכך שהקב"ה אמת
אנו גם מאמינים שהקב"ה כולל את כל האמת
למעשה כל מה שאינו אמת הינו סוג של 'אנטי ה' ' חלילה, כביכול מאפשר קיום של שקר בעולמו של הקב"ה שאמור לגלות את אמיתו (בעולם המושלם שאליו אנו שואפים ה' יתגלה לחלוטין כאשר כולם יכירו באמת בלבד ולא יתנו מקום לשקר).
גם מההיבט הפרקטי ביותר, אנשים מאמינים לדוברי האמת ואילו לשקרנים בסופו של דבר איש לא מאמין. הפסוק מגדיר זאת במילים הבאות: "שפת אמת תכון לעד, ועד ארגיעה לשון שקר" [לשון השקר תימשך רק לרגע קצר].
ועם זאת, ישנם רגעים בהם מותר לשקר או לפחות לא לומר את האמת במלואה כדי למנוע נזק שיכול להווצר על ידי אמירת האמת וזאת כיוון שהאמת המוחלטת לא יוצרת נזקים אלא מתקנת.

אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר היא שקר למען השלום. "מותר לו לאדם לשנות בדבר השלום" אומרים חכמינו זכרונם לברכה. מותר לומר דבר שקר כאשר הוא ימנע סכסוכים ומריבות ואף יביא עמו שלום.

הדוגמה הטובה ביותר לכך הוא אהרון הכוהן, עליו נאמר כי היה "אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה." המדרש מספר כי כאשר הוא היה שומע על שני אנשים שהסתכסכו ביניהם, הוא היה ניגש לכל אחד בנפרד ואומר לו כי הוא שמע שהאחר מתחרט מאוד על המריבה ביניהם והוא מעוניין לסיים את הסכסוך בהקדם. כך, כאשר שני האנשים היו נפגשים ברחוב הם היו מתפייסים מידית. כלומר כיוון שהאמת ה'אמיתית' היא שכל היהודים אוהבים זה את זה ניתן 'לדלג' על המצב השקרי הקיים בעולם ולתאר אותו כפי מצבו האידיאלי כדי שתאור כזה אכן יוביל למציאות כזו!
מקרים נוספים בהם מותר לשקר:
אם אמירת האמת עלולה להזיק או לגרום אי-נוחות לאדם כלשהו ניתן לוותר על אמירת האמת. כך, למשל, יכול אדם לשקר לגבי המקום בו הוא מתארח כדי שלא לגרום לזרים פניות למארחיו.
בדומה לכך, מותר להעלים חדשות רפואיות שליליות מן החולה או מקרובי משפחה להם עלול הדבר להזיק.
גם כאשר מותר לשקר, חשוב להיזהר שלא לעשות זאת בדרך קבע כדי שהאדם לא יתרגל לשקר. בנוסף, חשוב מאוד שלא לשקר לילדים אלא לחנך אותם כי על האדם לעמוד בדיבורו ולומר את האמת בכל הזדמנות אפשרית.

חשוב לזכור: כל מה שתגידי ותעשי בפני הילדים שלך זה חינוך, גם אמירת שקר היא חינוך- לשקר!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...