יום שני, 7 בנובמבר 2016

סבא סוכריות וקופיקס

לאחרונה 'סבא סוכריות' בבית הכנסת התחיל לזרוק מלבד סוכריות גם שקיות אישיות ארוזות של סוכר, לשמחתם הרבה של הילדים. השקיות מקושטות בלוגו של חברת בתי הקפה קופיקס. די ברור שרשת קופיקס לא תרמה אותם לבית הכנסת. א. מה לעשות עם השקיות שהילדים "תפסו". ב. מה לעשות אם זה יחזור על עצמו בשבוע הבא....
כמו בשאלות רבות הנוגעות לחשש גזל הכללים הם כדלהלן:
כל עוד אין וודאות שה'נגזל' מוחל על הגזלה צריך להשיב הממון.
כלל נוסף אומר שצריך להתנהל לפי כללי השוק המקובלים (בין אם זה חוק מדינה ובין אם זה רק מנהג המקום)
שילוב הכללים מורה שאנו מניחים שבוודאות הנגזל יודע שהוא נפגע מהנהגת מדינה מקובלת ומוחל על כך.
עניין נוסף שצריך להתחשב בו הינו אם ה'גזלה' הונחה בצורה שמזמינה את הציבור לקחתה.

כעת נותר לך לברר האם ידוע לבעלי הרשת שבחנויותיהם שקיות הסוכר מונחות בצורה שמאפשרת את נטילתם ע"י הלקוחות ללא תשלום ומה המדיניות שלהם ביחס למצב זה.
אם מתברר שהנחת הסוכר נועדה למשוך לקוחות שמקבלים מתנה קטנה וזולה בחינם (שקית סוכר) ובתמורה קונים ממוצרי החנות במחיר שהופך את המבצע לכדאי הרי שלא רק שאין כאן חשש גזל אלא זו מטרת הנחת הסוכר בחנות- למשוך את אותו סבא שיגיע ויקנה סוכריות במחיר מלא ובמבצע יקבל סוכר בחינם.
אומנם ייתכן שיש מצד בעלי הרשת הגבלה על כמות הסוכר שהלקוחות יכולים לקחת (בד"כ מופיע במפורש ברשתות אחרות בסגנון "המבצע מוגבל לפריט 1 ללקוח" או "מחיר המבצע עד 3 קילו") במקרה כזה שבו ברור כמה מותר לקחת ולוקחים יותר זה וודאי גזל גמור וחובה להשיבו.
מה קורה במקרה שלא מפורש כמה מותר לקחת אך מסתבר שיש מגבלה כלשהי?
נראה שבמצב כזה וודאי שלכתחילה יש לנהוג כמנהג המדינה ולא ליטול יותר מהרגיל אך מצד שני כיוון שיש רשות לקחת ללא מגבלה מפורשת וודאי שזה לא נחשב גזל גמור.
בלי קשר לדיני גזלה מומלץ מאד לחנך הילדים להתרחק ככל האפשר מסוכריות בכלל ומסוכר 'טהור' בפרט, מוסכם על כל הרופאים והדיאטנים שאכילת סוכר נקי זה דבר הרסני ביותר לגוף ו'חמירא סכנתא מאיסורא'.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המלצת העורך

מדוע חלק ממתינים 6 שעות בין בשר וחלב וחלק נוהגים פחות?

מה עניין של להמתין 6 שעות בין בשר וחלב? שני טעמים עיקריים הוזכרו לעניין: רש"י כתב: "משום דבשר מוציא שומן והוא נדבק בפה ומאריך...